vineri, februarie 27

Proiecte ametitoare: turnul Burj Dubai

Cu o înaltime de circa 800 m, turnul Burj Dubai va deveni cea mai înalta cladire din lume, finalizarea fiind prevazuta pentru anul 2008

Tot ceea ce este legat de realizarea acestui proiect este perceput în termeni de prima marime. Astfel directorul coordonator al proiectului apreciaza ca, în perioada de vârf a constructiei, numarul muncitorilor se va ridica la 20000, dintre care 4000 vor lucra numai la ridicarea turnului. Costul proiectului se va ridica la 20 miliarde dolari.
La finalizarea lucrarii, vor fi disponibili 4,2 milioane mp de spatii de locuit care se vor realiza pe o suprafata de 203 ha.
În prima faza a fost organizat un concurs de proiecte, câstigat, în anul 2003, de catre compania americana Skidmore, Owings si Merril (SOM). SOM a proiectat si turnul Jin Mao (420 m) din Shanghai.
Actualul proiect este realizat din trei elemente dispunse în jurul unui element central.
Sectiunea transversala a turnului va descreste pe înaltime astfel încât ultima portiune va avea aspectul ascutit al unei turle.



Constructia fundatiei

Antreprenorul general este reprezentat de un consortium format din companiile Samsung Corp. (Coreea de Sud), Besix (Belgia) si compania locala, Arabtec. Constructia turnului este coordonata de compania americana Turner Construction International, având drept consultant, compania Hyder Consulting Middle East.
Activitatea de constructie a demarat în luna ianuarie a acestui an.
Sectiunea centrala din beton, înalta de 575 m, va avea 160 etaje, cu o suprafata de 495000 mp. O suprastructura din otel, ridicata pe aceasta sectiune, va avea o înaltime care sa faca din turn, cea mai înalta constrctie din lume; aici se vor gasi numai ascensoare, zona de servicii si "turla".
Companiile implicate în realizarea proiectului au evitat orice comentarii privind detaliile tehnice, costuri finale sau înaltime finala.
Se poate afirma ca fundatiile au fost realizate într-o perioada de 12 luni, fiind încheiate în luna martie a acestui an, la un cost de 15 milioane dolari. Pentru asigurarea conditiilor de siguranta, s-au luat unele "masuri critice" prin care turnul a fost amplasat pe un podium de mare rezistenta, din beton si otel.
Pilonii au fost testati înainte de montaj din punct de vedere al rezistentei la solicitarile preconizate; s-au montat 200 de piloni, cei în diametru de 1,5 m la o adâncime de 50 m, iar cei în diametru de 650 si 900 mm la o adâncime de 36 m; toti pilonii au fost "prinsi" într-un strat de beton gros de 3,7 m, care a cuprins, în întregime, sectiunea pe orizontala a turnului (8000 mp).
S-au turnat circa 18000 mc de beton pentru pilonii acestui turn, iar 15000 mc s-au turnat pentru pilonii pe care s-a turnat podium-ul; pentru stratul de beton în care s-au prins pilonii s-au turnat 12300 mc de beton; întreaga cantitate de beton folosita însumeaza 45000 mc, cu o greutate de peste 110000 tone.


Constructia supraterana

Pentru realizarea constructiei de la nivelul solului în sus, s-a folosit un sistem de cofraje creat de compania Doka si antreprenorul general al proiectului, pornind de la sistemul SKE 100 si sistemul de cofraje pentru pereti, Top 50.
Trecerea de la un etaj la altul ridica numeroase probleme din punct de vedere al montarii si ridicarii cofra-jelor pentru sectiunea centrala din beton si pentru peretii celor trei sectiuni ale cladirii. S-a estimat un necesar de 180 trepte de ridicare si de turnare a betonului; pentru fiecare sectiune va fi necesara o suprafata de 5000 mp de cofraje Top 50, care vor fi ridicate hidraulic de 227 echipamente automate de ridicare.
Cofrajele de ridicare sunt proiectate pentru a rezista la conditii de vânt de peste 200 km/h, sunt încojurate, pentru siguranta, de o retea din otel.


Sectiunea centrala din beton

Turnarea betonului a fost încredintata companiei Unimix, care foloseste 2 pompe stationare BSA 14.000 SHP de la Putzmeister; acestea opereaza la peste 300 bari, având o capacitate mai mare de 70 mc/h. Unimix va turna circa 250000 mc de beton, specialistii firmei realizând tipuri noi de betoane: cu putere de compresie de 100N/mmp, cu autocomprimare, de rezistenta mare si nivel de elasticitate ridicat. Unele din aceste tipuri de betoane ar putea fi utilizate pe santierul de constructie a acestui turn, fara ca reprezentantii firmei sa dea detalii tehnice specifice.
Transportul materialelor pe santier se realizeaza cu un adevarat "paienjenis" de macarale turn. La un moment dat, pentru înaltarea turnului erau în exploatare trei macarale, toate de tip Favco: M 440 D, M 380 D si M 220 D, cu o lungime a bratului de 55 m si o înaltime pâna la cârlig, de 48 m. Raza maxima de lucru este 52,5 sau 53 m.
Capacitatea maxima de ridicare pentru aceste tipuri de macarale este: M 440 D si M 380 D: 25 t la 23 m si, respectiv, 18 m, iar M 220 D: 11 t la 24 m. Capacitatea maxima pentru M 440 D este de 8 t la 52,5 m; M 380 D: 5,3 t la 53 m si M 220 D: 3 t la 52,5 m.
Pe santier s-au utilizat, de asemenea, mai multe macarale Potain din tipurile: MC 235 B (brat de 55 m, capacitate maxima 10 t), MC 310 K12 (cu brat de 65 si 70 m si capacitatea maxima de 12 t).


Conditii de sanatate si siguranta

Orice proiect de aceasta anvergura este urmarit cu atentie de factorii de raspundere privind siguranta si securitatea fortei de munca, mai ales în conditiile în care numarul persoanelor aflate simultan pe santier este de circa 1700. Se poate afirma ca dupa o perioada de lucru de 1 milion ore/om nu s-a înregistrat niciun accident de munca, chiar daca oamenii apartineau unor nationalitati si culturi diferite (inclusiv din India, Pakistan, Sri Lanka).
Conditiile de lucru reprezinta o prioritate: locuri de adapost, puncte cu apa potabila, puncte medicale, precum si o informare de 3 ore, cu privire la conditiile de sanatate si siguranta, pentru orice nou venit pe santier. Santierul are trei intrari, pentru personal, echipamente si materiale.
Guvernul din Dubai a introdus, nu de mult, o pauza de 4 ore, în timpul zilei. Cu temperaturi de aproape 50° C, s-a hotarât ca, între orele 12.30 si 16.30, sa înceteze orice activitate de lucru în exterior.
Muncitorii au, de asemenea, trei pauze pe fiecare schimb, primesc ratia zilnica de apa recomandata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si au acces 24 de ore din 24, la îngrijiri medicale; exista si un elicopter care, în caz de nevoie, poate transporta persoanele accidentate la cel mai apropiat spital.
De remarcat deosebita grija privind securitatea santierului în cazul unui atac terorist.

site oficial: www.burjdubai.com
sursa: www.tc.ro

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu